بررسی وضعیت بازار آهن تهران 1401/4/20

روز شنبه که بین دو تعطیلی قرار داشت، بازار آهن و فولاد نیز تقریبا در حالت نیمه‌تعطیل بود و غالب قیمت‌ روز آهن آلات اعلامی توسط شرکت‌ها ثابت و بدون تغییر بود؛ اگرچه در چند شرکت نوسانات جزئی نیز مشاهده شد.

بازار ارز هم در چند روز گذشته دارای ثبات نسبی بوده و نوسانات خاصی نداشته است، قیمت دلار در روز شنبه با توقف در کانال ۳۱ هزار تومانی، در بازار آزاد حدود ۳۱ هزار و ۵۵۰ تومان به فروش رسید.

تحلیل روزانه بازار آهن و فولاد
روز شنبه فعالیت خاصی در بازار آهن و فولاد مشاهده نشد و جز چند شرکت که کاهش ۲۰۰ تومانی داشتند، غالب مبادی فروش نرخ روز میلگرد آجدار را با ثبات قیمت اعلام کردند، به طوری که کف بازار میلگرد در بازه ۱۶ هزار و ۷۰۰ الی ۱۶ هزار و ۹۰۰ تومان قرار دارد. نرخ روز تیرآهن نیز در بخش شاخه‌فروشی و هم در بخش کیلوفروشی بدون تغییر اعلام قیمت شد.

قیمت ناودانی ایرانی و نبشی نیز به همین منوال بوده و ثبات داشتند، همچنین قیمت انواع ورق‌های گرم مانند ورق سیاه، ورق استیل و ورق‌های سرد گالوانیزه، روغنی و رنگی هم مانند سایر محصولات فولادی بدون تغییر قیمت بود. نرخ روز پروفیل و انواع لوله‌های گازی، داربستی و … نیز با ثبات نسبی همراه بودند.

در بازه زمانی فعلی که بازار در حالت رکود قرار دارد، به نظر می‌رسد مدتی به همین منوال بماند زیرا محرکی که بتواند بازار آهن را از این رکود خارج کرده و قیمت‌ها را افزایش دهد، وجود ندارد.

گواه این امر نیز معاملات آهن اسفنجی در عرضه روز شنبه بود که استقبال چندانی نداشت؛ اگرچه ممکن است برخی خصوصی‌ها با ایجاد تحرکاتی موجب افزایش قیمت‌ها شوند که در این صورت نیز نوسانات افزایشی تداوم نخواهد داشت، زیرا بازار به شدت با ضعف تقاضا روبه‌رو است.

محمدصادق چیت‌ساز عضو هیأت مدیره اتحادیه صنفی توزیع‌کنندگان آهن و فولاد کشور نرخ محصولات عرضه شده در بورس کالا را در مقایسه با بازار آزاد بسیار بالا دانست و اظهار کرد: افت نرخ محصولات فولادی در بازار جهانی به کاهش نرخ مواد اولیه همچون آهن اسنفجی و … منجر شده است که این امر کاهش نرخ میلگرد و شمش را در پی خواهد داشت؛ اما طبق گزارش‌ها روز شنبه قیمت میلگرد در بازار آزاد ۱۶ هزار و ۵۰۰ تومان بود درحالی که نرخ میلگرد آتیه خاورمیانه ۱۶ هزار و ۷۰۰ تومان اعلام شده بود.

چیت‌ساز در ادامه افزود: ضعف تقاضا در بازار داخلی به ریزش نرخ محصولات فولادی منجر شده است به طوری که حدود ۲ هفته پیش نرخ میلگرد ۱۸ هزار و ۶۰۰ تومان بود اما در چند روز گذشته کف آن به ۱۶ هزار و ۵۰۰ تومان نیز رسیده است، به نظر می‌رسد اگر اوضاع به همین منوال باقی بماند به ریزش مجدد قیمت میلگرد منجر خواهد شد.

وی همچنین بیان کرد: با تعطیلات عید قربان بازار عملا فعالیت چشمگیری نداشت و با در پیش بودن عید غدیر نیز مجددا بازار به حالت تعطیل درمی‌آید همچنین به نظر می‌رسد در کنار کاهش نرخ برخی محصولات فولادی، چند روز آینده بازار همچنان راکد باشد.

سعید عسگرزاده دبیر انجمن سنگ آهن ایران در زمینه عدم تطابق عرضه، تقاضا و نرخ محصولات عرضه در شده در بورس کالا، اظهار کرد: تعیین قیمت شمش براساس نرخ پایه انجام می‌شود و به‌دنبال رقابت بر سر این محصول، نرخ آن فزایش می‌یابد. ولی هنگام تعیین نرخ پایه محصولات بالادستی، درصدهای اعمال شده روی نرخ پایه است که نرخ نهایی نیست.

وی در ادامه افزود: کاهش قیمت محصولات فولادی بالادست که با مازاد تولید نیز روبه‌رو است، بدون تقاضا باقی مانده و ممکنن است با کاهش قیمت مقطعی مواجه شود.

عسگرزاده افزود: نرخ مواد اولیه‌ مانند گندله و کنسانتره که در بورس کالا عرضه می‌شود اختلاف قیمت بالایی با نرخ پایه آن دارد به همین جهت تولیدکنندگان نیز تمایل چندانی برای عرضه محصولات خود در بورس کالا نشان نمی‌دهند.

وی همچنین اظهار کرد: وزارت صمت و ایمیدرو تولیدکنندگان را به عرضه محصولات خود در بورس کالا ملزم می‌کنند که این راهکار چندان عملی نیست و نمی‌توان با سیاست‌های دستوری اوضاع بازار را مدیریت کرد.

admin
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *