گزارش وضعیت بازار آهن

روز گذشته بازار آهن و فولاد باز هم شاهد نوسانات کاهشی در عمده شرکت‌ها بود که به نظر می‌رسد در اثر کاهش نرخ دلار اتفاق …
گزارش وضعیت بازار آهن
روز گذشته بازار آهن و فولاد باز هم شاهد نوسانات کاهشی در عمده شرکت‌ها بود که به نظر می‌رسد در اثر کاهش نرخ دلار اتفاق افتاد، به‌طوری که قیمت روز آهن‌آلات جز در شماری از شرکت‌ها که ثابت بودند، در سایر مبادی فروش کاهش قیمت داشتند.

همچنین پس از انتشار خبر ادامه مذاکرات برجامی در قطر، حدود ۱۰۰ تومان قیمت دلار ریزش کرد. پس از مدت‌ها که نرخ دلار کانال ۳۱ هزار تومانی را حفظ کرده بود، بالاخره تحت تأثیر این خبر به ۳۰ هزار تومان برگشت و در بازار آزاد حدود ۳۰ هزار و ۴۰۰ تومان به فروش رسید.

تحلیل روزانه بازار آهن
بازار ارز و بازار آهن روز گذشته به موازات هم با کاهش چشمگیر قیمت‌ها توأم بودند، بر همین مبنا قیمت روز میلگرد آجدار به طور کلی کاهش ۱۰۰ الی ۵۰۰ تومانی داشت اما ثبات قیمت هم مشهود بود.

قیمت متوسط میلگرد در روز گذشته حدود ۱۷ هزار الی ۱۷ هزار و ۶۰۰ تومان برآورد شد، اگرچه براساس شنیده‌ها کف قیمتی پیشنهاد شده برای این محصول زیر ۱۷ هزار تومان هم ثبت شده است. نرخ روز نبشی و ناودانی هم با اینکه تقریبا در نیمی از شرکت‌ها از جمله کارخانه ناب تبریز ثابت بود و در نیم دیگر بازار به طور میانگین کاهش ۵۰۰ تومانی داشت.

نرخ روز تیرآهن نیز مانند سایر محصولات فولادی، در بخش کیلوفروشی عمدتا ثابت بود و تنها شاخه‌های پرفروش تیرآهن کارخانه ذوب اهن اصفهان حدود ۱۰ الی ۲۰ هزار تومان کاهش داشت.

همچنین قیمت روز پروفیل و قیمت لوله داربستی، مانیسمان، صنعتی و … در غالب شرکت‌ها کاهشی بود که حدود ۳۰۰ الی ۴۰۰ تومان برآورد شد اگرچه تعدادی از کارخانه‌ها نیز با ثبات قیمت همراه بودند؛ قیمت پروفیل ۲ روز گذشته حدود ۲۳ الی ۲۴ هزار تومان اعلام شد.

قیمت انواع ورق‌ها نیز به همین منوال بود به طوری که قیمت روز ورق سیاه، ورق استیل و انواع آن حدود ۲۰۰ الی ۳۰۰ تومان کاهش قیمت داشتند، همچنین قیمت ورق گالوانیزه، رنگی و روغنی نیز با کاهش ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی اعلام قیمت شد.

به هرحال در شرایط فعلی بازار منتظر تعیین پایین‌ترین قیمت میلگرد است و طبق آمار امروز نیز شمش در بورس کالا عرضه خواهد شد، گفتنی است حجم شمش امروز در مقایسه با عرضه پیشین کاهش یافته و حدود ۱۰۰ هزار و ۸۵۰ تن اعلام شده است، همچنین با توجه به کاهش روزانه قیمت‌های جهانی نرخ شمش داخلی هم کاهش داشته است به‌طوری که نرخ پایه برای این محصول حدود ۱۴ هزار و ۲۳۰ تومان در نظر گرفته شده که در مقایسه با آخرین عرضه کاهش ۱/۷ درصدی داشته است.

به نظر می‌رسد کاهش حجم عرضه شمش در بورس کالای امروز مقدمه‌ای برای مهندسی قیمت‌ها است تا بازارساز بدین ترتیب از ریزش بیشتر قیمت‌ها جلوگیری کند.

ایجاد هیجان کاذب در بازار و تحریک به خرید احساسی و هیجانی متقاضی، کاهش حجم عرضه و … از برنامه‌هایی است که بازارساز برای حفظ کف قیمتی و ممانعت از کاهش بیشتر نرخ محصولات فولادی انجام خواهد داد. ضمن اینکه فاصله قیمتی محصولات داخلی با محصولات صادراتی زیاد شده است و همچنین در شرایطی که قیمت‌های جهانی کماکان رو به کاهش است، باید منتظر حرکتی از جانب بازارسازها باشیم.

نوسان‌گیری که ماه پیش انجام شد به افزایش ۲ هزار تومانی محصولات فولادی به نفع تولیدکنندگان بود، لذا متقاضیان باید با کنترل بر رفتارهای هیجانی، اوضاع بازار را به‌درستی بررسی کرده و مطابق با آن رفتار کنند تا دچار ضرر و زیان نشوند.

admin
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *